FKDS BA- stipend 2025, kr 30.000,- tildeles:
Pauline Krokeide
Juryens begrunnelse:
Mottager av årets pris fra Fond for Kunst og Designstudenter (FKDS) viser en stødighet innen sitt håndverk som er i særklasse, og de tekniske kunnskapene som fremvises er svært imponerende.
Vinneren har god sammenheng mellom sitt konseptuelle ståsted og de visuelle valgene som er tatt, og klarer å engasjere og frembringe både minner, tanker og vyer hos betrakteren som kan være både private så vel som politiske temaer. Årets vinner presenterer et rikt utvalg materialer, samtidig som tydelig fagkompetanse skinner godt gjennom. Verket er et delikat møte mellom det feminine og det maskuline, og klarer å bære mange kontraster i en likevel stram samhandling. Vinneren utviser en modighet i sine materialvalg, men også hint av humor og ærlighet som gir et mangefasettert uttrykk som blir hengende igjen lenge hos betrakteren.
Juryen finner vinneren aktuell i sin samtid, og hen jobber med tematikker som er dags- og evigaktuelle, og juryen sjarmeres av vinnerens attitude gjennom evnen til å kombinere teknisk kompliserte arbeider med røffe og upolerte detaljer i sin fasinasjon av hypermaskuline hestekrefter. Det er sjelden man møter et kunstnerskap som i så stor grad forener teknisk presisjon med emosjonell dybde og samfunnsrelevans.
Juryen har bestått av:
Brian Noguera-Gabrielli, eksternt medlem
Ella Aandal, tidligere prisvinner
Lars Nordby, årets utstillingskoordinator
Christine Hammer Krokstrand, stedfortreder for dekan
FKDS MA- Price 2025 is awarded to:
Thisbe Stadler and Ann Edvartsen Hay
They get kr 30.000,- each
The jury statement:
The FKDS price for the graduating students of the Mfa in medium and material based art will this year be awarded to two equally impressing master projects, and the jury will give their statement for the recepients in one common reasoning.
The recepients have some similarities, but their work connected with members of the jury for very different reasons. Both projects investigate the material as the medium for meaning in their artistic practice, but this commitment leads them to very different and unique places, thematics and forms..
The investigation of material and its meanings, qualities and resonance with humanity lies at the core for both projects, but where one goes deep and complex into the substance and properties of the material to research its components to give factual meaning to the materials structure and its use in relation to our society, the other goes deep into the organic and mystical reflection on materials and their relation to our spirituality and tactile sensing.
The jury found both master projects to be intricate and profound in their approach to find meaning in how we as humans connect to the mediums around us, and how we relate to our surroundings through materiality, both in dark and scary times and in ways of hope through life.
The poetic and intricate approach through a variety of materials and ways to confront both symbolic, political and mythological themes is well-worked and the projects both appear big and thourough, but still appears to be able to be continued and grow even further.
The jury is impressed by the scale and the depths of each project, and find them to be relevant in our time and courageous in how they challenge the status quo and the things we often label as difficult or strange, and challenge us to be more present in ourselves and with our surroundings.
Jury for the FKDS-MA prize 2025:
Brian Noguera-Gabrielli, external member
Silje Kjørholt, former recipient of the FKDS prize
Nikhil Vettukattil and Lesia Vasylchenko, curators of this years degree show
Christine Hammer Krokstrand, programme coordinator/stand in for the dean